ایده و خلاقیت

بازی اتاق فرار چیست ؟ + راهنمای بازی | تجربه یک هیجان شگفت انگیز

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

اگر عاشق بازی و هیجان هستید یا میخواهید اطلاعاتی در خصوص بازی اتاق فرار کسب کنید و راهنمای بازی کردن در کنار تاریخچه این بازی را کشف کنید، همراه ما باشید.

اگر اهل گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی باشید، حتما بارها عکس‌های خاص دوستان‌تان در لوکیشن‌های جالب و عجیب را دیده‌اید و یک هشتگ #Escaperoom نیز در گوشه این عکس‌ها مشاهده کرده‌اید، اما از پرسیدن اتاق فرار یا اسکیپ روم چیست، خودداری کرده‌اید. این لوکیشن‌های عجیب با حس و حال خاص، اتاق فرار است. اتاق فرار تنها یک اتاق نیست، بلکه معمولا بسته به سناریو و نوع داستانی که برای‌تان روایت می‌شود، از چندین اتاق تشکیل شده است که به یکدیگر راه دارند. هیجان یک کار تیمی و دورهمی در اتاق فرار بسیار جذاب است.

در این مقاله از تشریفینو قصد داریم، به جزییات بازی اتاق فرار بپردازیم و به شما همراهان عزیز بگوییم که بازی اتاق فرار چگونه است! اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات جامعی کسب کنید، تا پایان همراه ما باشید.

 

اتاق فرار یا اسکیپ روم چیست؟

اتاق فرار یا اسکیپ روم چیست؟

اول از همه، باید به توضیح در مورد اتاق فرار بپردازیم تا بدانید دقیقا در این بازی هیجان‌انگیز چه رویدادی منتظر شما است. فرض کنید شما و دوستان‌تان به جای شخصیت‌های فعال در یک فیلم سینمایی ترسناک، جنایی، معمایی یا پلیسی بازی می‌کنید. اتاق فرار دقیقا شرایطی را فراهم می‌کند که در یک لوکیشن، با سناریویی خاص، به جای شخصیت‌های یک تیم در بطن سناریو بازی کنید. در هر لوکیشن از اسکیپ روم، ابزارآلات و صندوق‌هایی قرار گرفته است که دستیابی به هرکدام، نیازمند رمزگشایی از صندوق قبلی است. درواقع، بازی اتاق فرار، با ارائه اطلاعاتی خاص، ذهن شما را به چالش می‌کشد. شما باید از همین اطلاعات استفاده کنید و با کمک ابزارهایی که در هر اتاق برایتان قرار داده شده است، رمز گشایی را آغاز کنید. معمولا کلید دسترسی به اتاق بعدی و مرحله بعدی بازی، در صندوقچه‌ها، قفل‌ها و یا ابزارآلات دیگر این اتاق‌ها پنهان است و شما اندکی فرصت دارید تا به کمک کشفیات‌تان، راه فرار را پیدا کنید. تصور چنین رویدادی نیز، جذاب و هیجان‌انگیز است. شما باید در این فضا به خوبی تیم‌تان را مدیریت کنید تا به مرحله آخر بازی برسید.

 

حتما بخوانید: معرفی تعدادی از باحال ترین بازی های دورهمی و دسته جمعی

 

تاریخچه اتاق فرار یا اسکیپ روم

تاریخچه اتاق فرار یا اسکیپ روم

شاید برای شما نیز جالب باشد که در خصوص تاریخچه اتاق فرار بدانید و کشف کنید که اولین بار، چه کسی این ایده جذاب را در ذهن خود پروراند و برای اجرایی شدن آن اقدام کرد. شرکت ریل اسکیپ روم در سال 2007 توسط تاکائو کاتو ژاپنی ثبت شد. این شرکت با هدف ایجاد اتاق فرار با ژانرهای مختلف شروع به فعالیت کرد. بازی اتاق فرار از ژاپن متولد شد و تا سال 2011 تنها در همین کشور رشد پیدا کرد. سال 2011 در سنگاپور برای اولین بار اتاق فرار جذابی افتتاح شد و به شدت مورد توجه قرار گرفت. بعد از این رویداد، یکی از دوستان تاکائو کاتو، به او خیانت کرد و پروژه اتاق فرار را به آمریکا برد و گسترش آن را آغاز کرد. همین موضوع موجب شد تا اتاق فرار به سرعت در تمام دنیا موردتوجه قرار بگیرد و امروزه یکی از بازی‌های هیجان‌انگیز تیمی خوانده شود.

 

حتما بخوانید: راهنمای کامل برگزاری دورهمی لاکچری و هیجان انگیز

 

بازی اتاق فرار چگونه است؟

بازی اتاق فرار چگونه است؟

اولین نکته‌ای که در اتاق فرار وجود دارد، انتخاب سناریو است. شما با توجه به علایق تیم‌تان باید سناریویی را انتخاب کنید و در لوکیشن همان سناریو، کارتان را شروع کنید. ابتدای کار، راوی بخشی از سناریو را برای شما روایت می‌کند. شما باید با کمک اطلاعاتی مثل تاریخ‌ها، عددها و کشفیاتی که در سخن راوی پنهان است، کارتان را شروع کنید. سعی کنید به جزییات موجود در اتاق‌ها توجه کنید و هرکدام را مانند یک کارآگاه ویژه و متخصص بررسی کنید. دستیابی به اطلاعات و یادداشت‌هایی که در گوشه و کنار اتاق پنهان شده است، به شما کمک می‌کند تا مسیرتان را به سمت جلو باز کنید. معمولا با ورود به چند اتاق، می‌توانید معمای تعیین شده را کشف کنید و تمامی قفل‌ها را باز کنید. یادتان باشد که کلیدها، نشانه‌ها و ابزارآلات اینچنینی، برای بازگشایی قفل‌هایی که در اتاق‌های بعدی وجود دارد، کارایی بالایی دارد. در هر اتاق معمولا آیفونی برای ارتباط با راوی قرار گرفته است. شما می‌توانید برای راهنمایی بیشتر، با راوی تماس بگیرید و کمی حل معما را برای خودتان ساده‌تر کنید.

 

با انواع اتاق فرار آشنا شوید

با انواع اتاق فرار آشنا شوید

اگر یک بار اتاق فرار را امتحان کنید، قطعا به دنبال کشف انواع بازی اتاق فرار خواهید بود. پیدا کردن انواع بازی اتاق فرار موجب می‌شود تا تفریحات هیجان‌انگیزی با دوستان‌تان تجربه کنید. معمولا تایم بازی اتاق فرار نیز، وابسته به نوع بازی و سناریو آن است. گستردگی لوکیشن اتاق فرار در کنار قوانین بازی اتاق  فرار، تعیین کننده زمانی است که باید در آن بگذرانید. در ادامه با انواع اتاق فرار آشنا می‌شوید.

 

اتاق فرار معمایی

اتاق فرار معمایی

یکی از جذاب‌ترین اتاق فرارهایی که برای افراد باهوش و عاشق معما طراحی شده است، اتاق فرار معمایی است. در این سناریوها معمولا بازیکن به چالش ذهنی کشیده می‌شود تا معماها را حل کند. اگر تجربه حل معماهای تصویری را داشته باشید، حتما در این مرحله موفق‌تر عمل می‌کنید. چرا که تمامی معماهای تصویری، عددی و نوشتاری، در اتاق فرار معمایی گنجانده شده‌اند و در بطن داستان، برای گذر از مراحل مختلف نیاز به حل معما پیدا می‌کنید. سعی کنید اتاق فرار معمایی را به همراه دوستان‌ باهوش و با دقت‌تان تجربه کنید. این بازی معمولا چالش ذهنی زیادی دارد و بعد تفریحی آن در همین چالش‌ها نهفته است. اسکیپ روم معمایی برای افراد عاشق تحرک و هیجان، گاهی جذاب نیست. پس حتما در انتخاب نوع اتاق فرارتان دقت کنید.

 

حتما بخوانید:  فینگرفود چیست؟ آموزش 10 مدل فینگرفود مناسب جشن

 

اتاق فرار ترسناک

اتاق فرار ترسناک

اگر عاشق فیلم ترسناک هستید و می‌خواهید هیجان بالایی را تجربه کنید، شک نکنید که اتاق فرار ترسناک بهترین گزینه برای شما است. اتاق فرار هیجانی و خاص، با دارا بودن سناریویی وحشت آور می‌تواند آدرنالین خون‌تان را افزایش دهد و حس و حال بی‌نظیری برایتان رقم بزند. این اتاق فرار معمولا در یک لوکیشن خاص اجرا می‌شود که دارای دیزاین ترسناک است. همه چیز در این اتاق فرار شبیه به فیلم‌های ترسناک و احضار روح است. در اتاق فرار ترسناک، معمولا المان‌هایی مثل اسکلت، روح و چاشنی‌های این‌چنینی وجود دارد. در اکثر سناریوها، فردی از پرسنل اتاق فرار سعی می‌کند که شما را بترساند. مثلا از زیر یک تخت پای شما را می‌گیرد یا سعی می‌کند در محیط اتاق فرار شما را هیجان‌زده کرده و دنبال کند. این رویدادهای رایج در اتاق فرار است. درواقع اتاق فرار ترسناک را می‌توان با سناریو هوشمندانه‌ای، تبدیل به یک اتاق فرار ماجراجویی کرد. سعی کنید پیش از حضور در این مدل اتاق فرار، راهنمای بازی اتاق فرار ترسناک را مطالعه کنید و با همان اطلاعاتی که در لحظه دریافت می‌کنید، بهترین عملکرد را داشته باشید.

 

اتاق فرار درام

اتاق فرار درام

یکی از ژانرهای جذاب در اتاق فرار، اتاق فرار درام است. در این ژانر معمولا سناریو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هماهنگی معماها با داستان درام، باید به بهترین شکل ممکن مدیریت شده باشد تا نتیجه بسیار مطلوب و جذاب باشد. اتاق فرار درام، می‌تواند نتیجه‌ای فوق‌العاده احساسی در مخاطب ایجاد کند و خاطره خاص آن در ذهن بازیکن‌ها جاودان شود.

 

اتاق فرار تئاتر تعاملی

اتاق فرار تئاتر تعاملی

یکی از جالب‌ترین انواع اسکیپ روم که این روزها در بین عاشقان تئاتر و هنر موردتوجه قرار گرفته است، اتاق فرار تئاتر تعاملی است. در این مدل اتاق فرار، انگار شما بخشی از یک داستان یا خاطره قرار می‌گیرید که همراه با بازیگر در حال حرکت هستید. معمولا ژانر تئاتر تعاملی، به گونه‌ای است که باید بازیگر را همراهی کنید و با حل معماها، تعامل دوطرفه و یک ارتباط جذاب، بازی با پیش ببرید. این مدل اتاق فرار چندان برای علاقه‌مندان به سرعت، هیجان و ترس مناسب نیست. هرچند گاهی برای جذاب‌تر شدن اتاق فرار تعاملی، از این چاشنی‌ها نیز استفاده می‌شود. اما اصل ماجرا همراه شدن با تجربه‌ای است که برای‌تان در بطن داستان درنظر گرفته شده است.

 

اتاق فرار  فانتزی

اتاق فرار  فانتزی

سناریو و دکوراسیون در اتاق فرار می‌تواند تعیین کننده 50% از جذابیت آن باشد. حل معماها و به چالش کشیدن مخاطب نیز، موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید. اتاق فرار فانتزی یکی از محبوب‌ترین ژانرهایی است که طرفداران خاص خودش را دارد. زیبایی دکوراسیون و نزدیک بودن آن به موضوع فانتزی در کنار معماها و داستانی که روایت می‌شود، همگی برای ساختن یک اسکیپ روم جذاب فانتزی اهمیت دارد. موضوعات این اتاق فرار معمولا فانتزی و با چاشنی غیرواقعی است. طرفداران ژانر فانتزی در فیلم‌ها، معمولا عاشق این اتاق فرار هستند.

 

اتاق فرار  اکشن

اتاق فرار  اکشن

اتاق فرار اکشن یکی از جذاب‌ترین سناریوهای اتاق فرار است. در این مدل اتاق فرار معمولا همه چیز مثل فیلم‌های اکشن پر از هیجان است. فعالیت بالا، چالش ذهنی و لوکیشن‌های خاص در این مدل اتاق فرار به شدت مورد توجه است. گاهی در این سناریوها بستن دست و پا یا آزاد سازی یکی از دوستان‌تان را باید در برنامه خودتان قرار دهید و به بهترین شکل ممکن معماهای اکشن را حل کنید تا به پایان بازی برسید.

 

اصول بازی در اتاق فرار چیست؟

اصول بازی در اتاق فرار چیست؟

شما باید در اتاق فرار کار تیمی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. سعی کنید برای جستجو در اتاق فرار کارها را تقسیم کنید. حتما نتیجه جستجوها را با صدای بلند به هم تیمی‌ها اطلاع دهید. سعی کنید تمام اطلاعات مثل عددها، شماره‌ها، نشانه‌ها، حروف و اشکال خاص را در ذهن‌تان نگهدارید. کلیدها را همراه‌تان به اتاق‌های بعدی ببرید تا قفل‌ها را باز کنید. سعی کنید برای باز کردن قفل ها به تعداد اعداد توجه کنید و ویژگی آن‌ها را درنظر بگیرید. یادتان باشد که باید از دل سناریو، اطلاعات بیرون بکشید. حتما محاسبات ریاضی کنید و با کمک ابزارهایی که در اتاق وجود دارد، شرایط مختلف را امتحان کنید. مطمئن باشید که قراردادن یک آینه در جایی خاص، دلیل دارد و احتمالا در رمزگشایی اتاق فرار و معمای آن به شما کمک می‌کند. سرنج‌ها را کشف کنید و معماها را حل کنید. هر جا گیر کردید، حتما از راهنما کمک بگیرید تا مرحله را بگذرانید.

 

حتما بخوانید: چطور برای همسرمان جشن تولد عاشقانه بگیریم؟

 

هزینه اتاق فرار

هزینه اتاق فرار

اطلاع از قیمت اتاق فرار، کمک بزرگی به برنامه‌ریزی جهت استفاده از آن می‌کند. شما به عنوان علاقه‌مند به اتاق فرار، باید در خصوص هزینه آن آگاهی داشته باشید. هزینه اتاق فرار معمولا بستگی به لوکیشن، دکوراسیون، پرسنل، سناریو و وسعت آن دارد. هزینه اتاق فرار معمولا نفری محاسبه می‌شود و سقفی حداقلی و حداکثری، برای تعداد افراد شرکت کننده درنظر گرفته می‌شود. شما باید سقف حداقل را برای شرکت در این بازی داشته باشید. هزینه اتاق فرار یا اسکیپ روم، از نفری 50،000 تومان شروع می‌شود و تا نفری 200،000 تومان نیز افزایش می‌یابد. این اختلاف هزینه را، کیفیت سناریو، حرفه‌ای بودن فضا و لوکشن در کنار محل واقع شدن اسکیپ روم تعیین می‌کند.

 

 

خلاصه مطلب

کشف بازی و سرگرمی در زندگی انسان اهمیت زیادی دارد. تعامل و کار گروهی در بازی هایی مثل اتاق فرار یا اسکیپ روم به شدت جذاب است. انجام این بازی در ژانرهای مختلف می‌تواند پاسخگوی تمامی سلیقه‌ها باشد. پس سعی کنید در این بازی‌ها شرکت کنید و با توجه به نکاتی که در بالا به آن اشاره شد، بهترین عملکرد را داشته باشید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
ستایش شریفی
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳

البته قیمتی که درج کردید برای یکی دوسال قبل هست الان معمولا حداقل قیمت برای اتاق فرار حدود 100 تومن برای هر نفره. من بیشتر اتاق فرار تهران رو تجربه کردم که تقریبا همشون بازی های خوبی بودن مثل اتاق فرار خوابگاه ، اسکیپ روم مزرعه وحشت، پرژ و .... توی کرج هم چند تا اسکیپ زوم رفتم که بی نظیر بودن مثل سقوط ، اتاق فرار لوناتیک ، دربار، پیانیست، جزا و ... که البته بیشترن ولی حضور ذهن ندارم که بگم . در کل بازی خوبیه و پیشنهاد می کنم که حتما تجربه کنید. واقعا خوس می گذره .

پاسخ
الهام
۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶

من چندباری از سایت اکیپا اتاق فرار رزرو کردم و خیلی راضی بودم. بازی جالبیه حتما تست کنید.

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید